Svar: Får hun mad nok - 2 mdr.

1. januar 2019

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Din datters behov for mælk afhænger af hendes vægt. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 5500 gram, så vil hendes døgnbehov på nuværende tidspunkt være ca 880 ml. Det anbefales, at hun tilbydes mad ca. hver 3-4 time, og det betyder, at hun bør spise mellem 110-150 ml i hver flaske, alt efter om hun spiser 8 eller 6 måltider på et døgn.

Du fortæller, at din datter gennemsnitligt spiser ca 140 ml, nogle gange kun 100 ml og andre gange 180 og ofte spiser hun hver 3 time i løbet af dagen. Det betyder derfor, at hun umiddelbart lyder til at få sit behov rigtig fint dækket og spiser det man udregnet vil sige, at hun netop har behov for - naturligvis afhængig af hendes vægt... :)

Fordelen ved at tilbyde flaske er blandt andet, at du ved præcist, hvor meget hun indtager, og dette kan naturligt give en vis ro.. og naturligvis også en vis uro, hvis du pludselig oplever, at hun ikke spiser så meget, som du tænker, at hun har behov for. Men ud over at se på hendes indtag af milliliter, så skal du også se på, hvordan hun i øvrigt trives. Det er vigtigt, at hun melder sig til måltiderne, spiser og tager fint fra. Det er vigtigt, at hun virker glad og tilfreds, begynder at pludrer mere og mere med jer og indgå mere og mere i dialog.. Alt sammen tegn på, at hendes behov dækkes fint :)

Det er også vigtigt, at hendes mave fungerer, og at hun ikke har problemer med ...

Annonce

... forstoppelse. Hvis hun får problemer med hård mave, så vil det naturligt sætte et "stop" for hendes indtag af mælk.

Det er rigtig godt, at du forsøger at tilbyde hende en flaske sen aften, når hun ikke har spist i 3-4 timer og før du selv går i seng, så du på den måde sikrer hende lidt ekstra mælk. Det er rigtig fint, fordi hun ikke er ældre end hun er :) Men når det er sagt - hvis hun afviser flasken og blot sover, så må du acceptere dette og lade hende sove og så gå ud fra, at hun melder sig, når hun er sulten. Hun må om natten gerne tage et lidt længere søvnstræk, hvis hun kan - og hvis hun i øvrigt spiser tilstrækkeligt i løbet af dag og aften. Det er bedre, at hun tager sit længste søvnstræk først på natten end at hun tager det om dagen :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det lyder som om at hendes grådanfald er blevet betydeligt mindre, og at I har fået en datter, som nu er gladere, har langt mere overskud og også sover bedre end hun tidligere har gjort. Det er rigtig dejligt! Og det lyder som om, at det har været en rigtig god idé at gå over til flaske hos jer :) Det hele lyder til at fungere langt bedre nu :)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvori du kan læse om flaskegivning, flaskestillinger, forstoppelse, valg af modermælkserstatning, flaske på tur osv. osv.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen. Rigtig godt nytår til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder